بدنسازی آنلاین > اسلایدر > مسیر دوچرخه سواری شیراز
مسیر دوچرخه شیراز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، دکتر قاسم حبیب آگهی اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز در حال انجام است.

قسمتی از این طرح نیز درباره ایجاد مسیر دوچرخه سواری شیراز است، که نتایج نهایی آن در یک ماه آینده آماده و تکمیل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسیرهای دوچرخه سواری شیراز که تاکنون در شیراز احداث شده است، زیر نظر مطالعات دانشگاه شیراز بوده است یا خیر؟

وی گفت: مطالعات هنوز در حال انجام است و نتایج آن بیرون نیامده است. مسیر‌های دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز ایجاد شده بخش کوچکی از طرح نهایی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری کلانشهر شیراز باشد. مسیرهای دیگر نیز در آینده احداث خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طرح مطالعاتی ایجاد مسیر دوچرخه سواری که زیرنظر دانشگاه شیراز انجام می شود. قطعا با درنظر گرفتن تمامی موارد و کارشناسی خواهد بود. اگر مسیرهای کنونی که ایجاد شده نیز نیاز به اصلاح داشته باشد در طرح نهایی بیان می شود.

جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری شیراز درست است؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که: آیا مسیر دوچرخه سواری شیراز باید در رینگ های پیرامونی و یا مرکزی شهر احداث شود؟ گفت: مسیرهای دوچرخه سواری شیراز باید در مرکز شهر ایجاد شود.

چون مسافرتهای طولانی مدت شهری را نمی توان با دوچرخه انجام داد و این وسیله نقلیه سالم برای مسافرتهای کوتاه و چند کیلومتری مورد استفاده قرار می گیرد. پیمودن مسیرهای طولانی درون شهری با دوچرخه امکان پذیر نیست و باید با مترو و اتوبوس انجام شود.

حبیب آگهی با اشاره به اینکه دوچرخه باید به عنوان تغذیه کننده مترو و اتوبوس در شیراز مورد استفاده قرار گیرد. گفت: بیشتر سفرها در مرکز شهر کوتاه است و ترافیک نیز در این قسمت وجود دارد و به همین دلایل استفاده از دوچرخه مناسب ترین وسیله نقلیه است.

وی با اشاره به نارضایتی برخی شهروندان که مسیر دوچرخه ‌سواری شیراز از نزدیکی منازل و یا محل کسب آنها می گذرد. گفت: هر طرح ترافیکی و جدیدی در ابتدا با مخالفت‌هایی مواجه می شود که در نهایت باید منافع عمومی همه مردم و شهروندان دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

حبیب آگهی اضافه کرد: آلودگی هوا در مرکز شیراز بیش از سایر نقاط این شهر وجود دارد که احداث مسیر دوچرخه سواری در شیراز و در پی آن کاهش تردد خودروها در مرکز شهر بیش از همه برای ساکنان و افرادی که دائما در این نقطه زندگی می کنند مفید خواهد بود. قطعا تردد کمتر وسایل نقلیه و خودروهای شخصی در مرکز شهر شیراز ابتدا به نفع مردم و اهالی این مناطق است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی شهروندان شیرازی باید مطالبه گری در خصوص توسعه کمی و کیفی زیرساختهای حمل و نقل سالم را از مسولان مطالبه کنند نه اینکه در مقابل آن موضع‌گیری منفی انجام دهند.

این استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی کارشناسی وی از اجرای طرح ترافیک در شیراز گفت: در کوتاه مدت با راهکارهای علمی می توان ترافیک را در کلانشهر شیراز مدیریت کرد اما در دراز مدت لازم است که طرح ترافیک شیراز در این کلانشهر اجرایی شود.

استفاده از خودرو شخصی تنها در مواقع اضطراری

دکتر فرید الدین پیرویان استاد حمل و نقل و ترافیک بخش مهندسی عمران دانشگاه شیراز نیز معتقد است: تجربه و دانش نشان داده که زیربنای یک الگوی حمل و نقل سالم و موفق را باید ناوگان عمومی و پوسته ظاهری آن را حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواری در شیراز و پیاده روی تشکیل دهد. و از خودرو شخصی نیز تنها در مواقع ضروری استفاده شود.

این استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط کشور ما بیمار است. همچنین نیاز به ریاضت کشیدن و سختی هایی دارد. احداث مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز گام بسیار خوبی است که درباره فلسفه و ایجاد آن هیچ کارشناسی ایرادی فنی وارد نخواهد دانست. وی ادامه داد: نحوه اجرا و احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز مساله‌ای است که نیاز به بررسی‌های کارشناسانه‌ای دارد.

به عنوان مثال، عرض مسیرها به چه میزان باید باشد و آیا این مسیرها به صورت رفت و برگشت احداث شود و یا اینکه چه علائمی در طول این مسیرها قرار گیرد.

استاد دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که آیا جانمایی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز که در مرکز شهر و مسیرهای پرتردد انتخاب شده درست است یا خیر؟ گفت: این مسیرهایی که در حال حاضر در شیراز احداث شده بخش کوچکی از شبکه کلی دوچرخه سواری این کلانشهر خواهد بود. وی ادامه داد: باید با دید کلی به این مساله نگاه کرد به گونه ای که مسیر دوچرخه سواری هر شهری باید شبکه ای پیوسته باشد که کل شهر را پوشش دهد. اینکه اگر شهروندی از نقطه ای از این شهر قصد سفر به محلی دیگر را داشته باشد در صورت تمایل امکان دوچرخه سواری بصورت ایمن وجود داشته باشد.

ایمنی مسیر دوچرخه سواری

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه به ایمن بودن و پیوستگی شبکه دوچرخه سواری تاکید کرد و افزود: از نظر فنی اولین اصلی که باید در احداث مسیر دوچرخه رعایت شود ایمنی دوچرخه سوار است.

چون طبیعتا در تقابل بین خودرو و دوچرخه، اتومبیل برنده است و ضروری است که در تمام طول مسیر دوچرخه‌سواری کاملا این اصل مورد توجه قرار گیرد. که حتی اگر خودرویی ناآگاهانه خواست وارد این مسیر شود این امکان میسر نباشد.

پیرویان اظهار داشت: به عنوان مثال در محل ورود خودرو از خیابان به کوچه باید اصول فنی به طور کامل اعمال شود که راننده اتومبیل بداند که از این محل دوچرخه نیز عبور می کند و حق تقدم با دوچرخه سوار است.

همچنین در این محل از علائم خاص نظیر رنگ آمیزی و یا برآمدگی سطوح استفاده شود که مسیر دوچرخه‌سواری در محل تقاطع با عبور خودرو بالاتر از سطح خیابان قرار گیرد. در این حالت راننده ناخودآگاه احساس می کند که این محل که وارد آن شده بخشی از حریم دوچرخه سواری است. و لذا اصول رانندگی و ایمنی را رعایت می کند.

وی با بیان اینکه لازم است در سرتاسر مسیر دوچرخه سواری از علایم ویژه استفاده شود. گفت: از نظر کلی،ساخت مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر شیراز کار اصولی و درستی است. که من نیز بطور کامل از آن حمایت می کنم.

کسبه نباید با خودرو به محل کار بروند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این نکته که ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در بعضی نقاط شیراز موجب گلایه بازاریان و کسبه محلی شده است. اظهار داشت:

متاسفانه در حال حاضر اغلب محل های پارک حاشیه‌های خیابان در طول روز توسط کسبه و بازاریان اشغال شده است. به گونه ای که این قشر در اوایل صبح خودروهای خود را در این محل ها پارک کنند. همچنین تا آخر شب که در محل کسب و کار خود هستند نیز این جای پارک ها را اشغال می کنند.

در صورتی که این روش صحیح نیست و کسی که صبح به محل کسب خود می آید. و شب به منزل می رود نباید با خودرو شخصی تردد کند بلکه باید از حمل و نقل عمومی و یا سالم مانند دوچرخه استفاده کند.

پیرویان ادامه داد: استفاده خودرو شخصی تنها در موارد ضروری و یا برای افرادی نظیر سالمندان و معلولین که توانایی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند، توصیه می شود. و برای استفاده این گروه نیز باید پارکینگ غیر حاشیه‌ای تعریف شود.

حذف جای پارک

استاد بخش حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان پارکینگ‌های حاشیه خیابان حذف شده است. چون با برداشتن این محل‌ها مسیرهای دوچرخه سواری می توان ایجاد کرد. همچنین یک لاین خیابان برای تردد خودروها نیز باز خواهد شد و در پی آن ترافیک نیز روان‌تر می شود. پیرویان با تاکید بر اینکه هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود پارکینگ تهیه کند. اظهار داشت: اگر این کار امکان پذیر نیست.

شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محل‌های مورد نیاز پارکینگ طبقاتی احداث کند. او اضافه کرد: در ساخت پارکینگ نیز این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد. که فاصله پارکینگ تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد. که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.

تحمل مشکلات برای هدف متعالی

این استاد دانشگاه گفت: اگر شهروندان شیرازی مشکلاتی را که در پی ایجاد مسیرهای دوچرخه در شیراز ایجاد شده را تحمل کنند قطعا در دراز مدت و در بازه زمانی حدود پنج سال دستاوردهای آن را مشاهده می کنند. با این حال نه تنها وضعیت ترافیک شهر بهبود پیدا خواهد کرد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی می‌شود. همچنین بیماری های بسیاری نظیر اضافه وزن، قند خون، چربی، ضعیف شدن عضلات که امروزه مردم جامعه را دچار کرده است نیز کمتر خواهد شد. وی افزود: گسترش پیاده روی و فرهنگ دوچرخه سواری باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه نیز خواهد شد و در پی این مساله کسب و کار کسبه محلی نیز رونق خواهد گرفت.

ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری براساس تجربه جهانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز دراین باره گفت: احداث مسیر دوچرخه سواری در شیراز براساس تجربه ‌ای موفق در ایران و جهان پیاده سازی و در حال اجرا است. مجتبی زوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از شیراز به عنوان تنها کلانشهر کشور که از هوای پاکی برخوردار است یاد کرد و افزود:

برای تداوم و حفظ این شرایط باید براساس سیستم سلامت محور و دوستدار محیط زیست سیستم ناوگان حمل و نقل را پیاده سازی کرد که طرح ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری براین اساس در شیراز در حال اجرا است. وی ادامه داد: در اجرای مسیرهای دوچرخه سواری این شهر ارتباطی منطقی نیز با سایر ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر قطار شهری و پایانه های اتوبوسرانی و مراکز شاخص تولید و جاذبه سفر مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد مسیر دوچرخه در محل‌های پارک ممنوع

زوربخش اظهار داشت: مسیرهای دوچرخه سواری که تاکنون در شیراز احداث شده عمدتا براساس مطالعات کارشناسی و در محل‌هایی است که توقف خودرو در حاشیه خیابان ممنوع بوده است. وی با اشاره به گلایه های برخی شهروندان شیرازی و اهالی خیابان عفیف آباد در خصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده گفت:

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی تنها در یک سمت خیابان عفیف‌آباد توقف خودرو در حاشیه خیابان مجاز بوده است.

در سمت دیگر این خیابان که اکنون مسیر دوچرخه در آن محل ایجاد شده است. اگر خودرویی پارک می‌شده، براساس رویه ای خلاف قانون و غیرمجاز بوده است. معاون شهردار شیراز در ادامه صحبتهای خود اشاره کرد: اگر شهروندان در استفاده از مسیرهای دوچرخه‌سواری مشارکت فعالی داشته باشند قطعا این مساله نقش بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی شهر خواهد داشت. همچنین کسبه محلی و صاحبان واحدهای تجاری نیز از این مساله سود می برند. چون ارتباط بصری فرد پیاده و دوچرخه سوار به مراکز تجاری بسیار بیشتر از افراد استفاده کننده از خودرو شخصی است.

تعریض خیابان، دعوت از خودرو شخصی است

این مقام شهری اظهار داشت:

تجربه نشان داده که هر اندازه معبر و پارکینگ ساخته و خیابان در شهرها تعریض شود عملا دعوت از خودروهای شخصی برای آمدن به خیابان‌ها انجام شده است و قطعا مشکل ترافیک نیز وخیم تر خواهد شد.

زوربخش در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد: تاکنون نزدیک به هشت کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز احداث شده که این آمار تا 22 بهمن ماه امسال به حدود 22 کیلومتر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها تا نیمه نخست سال 98 حدود 60 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در فازهای بعدی در این کلانشهر احداث خواهد شد.

وی در ادامه به انتقاداتی که در جامعه نسبت به پارک و تردد خودرو و موتور سیکلت در مسیرهای تازه احداث شده دوچرخه سواری در شیراز مطرح می شود اشاره کرد.

وی گفت: متاسفانه این روند قانون شکنانه از گذشته نیز وجود داشته است، به گونه‌ای که موتورسوارها در پیاده رو نیز تردد می کرده اند. و یا اتومبیل به خیابان یک طرفه نیز وارد می‌شود و یا در پیاده رو توقف می کنند.

این ناهنجاری هایی است که همیشه وجود داشته و لازم است با ابزارهای خاص خود با متخلفین برخورد صورت گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز گفت:

هم اکنون ۸ کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز در حال اجرا است و ۲۲ کیلومتر دیگر از مسیر دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۶۰ کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری شهر شیراز برای تحقق شعار شهر انسان محور مورد مطالعه قرار گرفته است.

شهردار شیراز افزود: پیست دوچرخه سواری حرفه‌ای به مساحت سه هزار مترمربع در بوستان جنت در حال ساخت است و پیش بینی می‌شود سال آینده به بهره برداری برسد.

اسکندرپور با اشاره به نصب دوربین‌های پلاک خوان در مسیر ویژه دوچرخه سواری افزود: خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های متخلفی که وارد این مسیر شوند، قاطعانه جریمه خواهند شد.

مرحله نخست مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجرا است.

مسیر‌های دوچرخه سواری بر اساس برنامه ریزی در سه مرحله در محدوده مرکزی شهر اجرا می‌شود.

در مرحله نخست حدفاصل پایانه نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت و مراحل دوم و سوم در هسته مرکزی شهری اجرایی خواهد شد.

هم اکنون ۱۳ مسیر دوچرخه سواری به طول ۲۴ هزار و ۷۹۰ متر در شیراز راه اندازی شده است.

منبع: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز

ویرایش: بدنسازی آنلاین

تاریخ خبر: 11 بهمن 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *