تکنیک های جودو و بررسی سه شاخه ای اصلی

بدنسازی آنلاین > مقالات ورزشی > تکنیک های جودو و بررسی سه شاخه ای اصلی
تكنيك هاي جودو

جودو تکنیک های کابردی زیادی دارد که در این مقاله به اختصار به برخی از معروف ترین تکنیک جودو می پردازیم. مدت ها قبل در پستی تحت عنوان آشنایی با 3 دسته اصلی از تکنیک های جودو توضیحاتی اجمالی در زمینه تکنیک های رایج و رسمی رشته جودو دادیم. بحث را مجمل بیان داشتم تا هم از قاعده صبر مخاطبین خارج نشود و هم سر فرصتی مناسب به بررسی تک تک تکنیک های مرسوم و غیر مرسوم آن بپردازیم.

همانطور که مستحضرید عموماُ سبک رزمی در جودو را مبارزه از فاصله نزدیک می دادند. به عبارت ساده تر جودو را ورزش گلاویز شدن به یقه حریف گمان می کنند. این سطح از بینش در رابطه با جودو تقریبا درست است اما ورزش جودو به ویژه برای رده های بالا منحصر به درگیری از نزدیک (رندوری) نیست بلکه صحیح اینه که گفته شود جودو در سطوح مقدماتی شامل رندوری وازا (ناگه وازا و نه وازا) و در سطوح عالی فنون ضربه ای (آتمی وازا) نیز از ملزومات تمرین جودو می گردد.

البته یادواری می کنم که کاربرد تکنیک های آتمی وازا فقط و فقط در حرکات نمایشی ( کاتا ) و یادگیری دفاع در برابر حملات ضربه ای می باشد. حال با شناخت ماهیت کلی تکنیک های جودو به بررسی تخصصی تر این تکنیک ها میرسیم

بررسی 3 تکینک پرکاربرد جودو

در تفکیک تکنیک های جودو سه شاخه ای اصلی ذکر شده است:

تکینک اول جودو: ناگه وازا

کلمه Nage waza ( به ژاپنی : 投げ技 ) به معنای “فن پرتابی” می باشد، این تکنیک ها به دو روش قدیم و جدید منقسم می گردد که دسته بندی فنون به قدیمی مبتنی بر سطح و کلاس جودوکاران ولی در دسته بندی جدید بر اساس نحوه اجرا فن و یا به عبارت دیگر ارتباط فن با عضو بدن اجرا کننده ( توری ) اساس تمایز فنون شده است.

در بخش “Nage waza”  به تفیصل شرح داده شده.

تکینک دوم جودو: نه وازا

کلمه Ne waza ( به ژاپنی 寝技 ) به معنای “فن خواب” و در اصطلاح به معنای “گیر انداختن حریف در خاک” می باشد. نحوه شکست دادن حریف با استفاده از سه روش “قفل کردن حریف در خاک، مسدود کردن شریان های حیاتی، فشار معکوس به مفصل” میسر می گردد.

در بخش “Ne waza”  به تفیصل شرح داده شده.

تکینک سوم جودو: آتمی وازا

کلمه Atemi Waza ( به ژاپنی 当て身技 ) به معنای “فن ضربه ای” می باشد، کاربرد اصلی این تکنیک ها در جودو که از دو گروه “فنون ضربه ای با دست” و “فنون ضربه ای با پا” متشکل شده بیشتر برای فرم های نمایشی و کاتا های پیشرفته جودو است.

در بخش “Atemi Waza”  به تفیصل شرح داده شده.

مطلب پیشنهادی: دانلود کتاب جودو را بیاموزیم تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *